Witaj, dzisiaj jest Czwartek, 14 grudnia 2017
<
  • Szkoła roku
Program adaptacyjny

PROGRAM ADAPTACYJNY DLA KLAS PIERWSZYCH

I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO im. ADAMA MICKIEWICZA

W STARGARDZIE

  1. Wstęp

Program adaptacyjny dla klas pierwszych jest bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej współczesnej szkoły. Znajomość praw rządzących życiem szkolnym, różnych ról, jakie uczniowie w nim odgrywają, wiedza o funkcjonowaniu szkoły ułatwia młodemu człowiekowi odnalezienie swojego miejsca w szkole oraz świadome włączenie się w jej życie społeczne. Niezbędne jest również poznanie samego siebie, swoich właściwości psychicznych i predyspozycji, a także umiejętności komunikowania się z innymi, zarówno nauczycielami, jak i swoimi rówieśnikami oraz pracy w zespole.
Program adaptacyjny dla klas pierwszych łączy w sobie elementy wiedzy merytorycznej i psychologicznej. Ma pomóc uczniowi w miarę bezstresowym przejściu z gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej, pokonaniu lęków i obaw z tym związanych, świadomym włączeniu się do grona rówieśników, zapoznanie z wymaganiami nauczycieli oraz ich metodami nauczania.

  1. Ogólne cele programu adaptacyjnego

Ogólnym celem programu adaptacyjnego dla klas pierwszych jest włączenie nowych uczniów w życie, tradycje i zwyczaje szkoły oraz zminimalizowanie stresów z tego wynikających. Aby tego dokonać należy połączyć ze sobą kilka strategii edukacyjno – wychowawczych.
Program realizowany jest przy pomocy: wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, nauczycieli, pracowników biblioteki oraz uczniów klas starszych (drugich).
Głównymi umiejętnościami kluczowymi, jakimi powinien wykazać się uczeń jest umiejętność:

  • określenia swojego miejsca w środowisku szkolnym,
  • uświadomienia swoich potrzeb i aspiracji uczniowskich,
  • rozwiązywania problemów, analizowania sytuacji i wyciągania wniosków ze swojego postępowania,
  • dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych swojej pracy w szkole,
  • poszukiwania wiedzy, jej stosowania i wykorzystania wszystkich możliwych środków do jej poszukiwania,
  • kierowania własnymi emocjami,
  • komunikowania się z nauczycielami i rówieśnikami.

Cele programu adaptacyjnego – wyszczególnienie:

  1. Poznanie budynku szkoły.
  2. Poznanie zasad funkcjonowania szkoły.
  3. Poznanie wychowawcy.
  4. Poznanie się wzajemne uczniów.
  5. Poznanie się wzajemne uczniów klas pierwszych z uczniami klas starszych.
  6. Poznanie zasad funkcjonowania biblioteki i czytelni szkolnej.
  7. Poznanie nauczycieli uczących w klasach pierwszych i ich wymagań dydaktycznych.
  8. Pomoc w nauce.
  9. Poznanie tradycji szkoły.
  10. Bezpieczeństwo w szkole.

Cele programu adaptacyjnego – umiejętności:

W wyniku uczestniczenia ucznia w zajęciach zgodnych z zaproponowanym programem adaptacyjnym uczeń będzie:

  • poruszał się swobodnie po budynku szkoły,
  • rozumiał i interpretował regulamin szkoły,
  • znał swoje prawa i obowiązki,
  • przedstawiał swój system wartości,
  • sporządzał diagnozę swoich mocnych i słabych stron,
  • znał samego siebie,
  • uświadamiał sobie swoje potrzeby, uczucia i pragnienia,
  • określał swój system wartości, zainteresowań, zamiłowań i ambicji,
  • znał zasady działania biblioteki,
  • wykazywał się umiejętnością posługiwania się kartoteką i korzystaniem z księgozbioru,
  • wykazywał się umiejętnością samodzielnego wyszukiwania i dobierania literatury,
  • wykazywał się umiejętnością poszukiwania potrzebnej wiedzy w różnych źródłach,
  • potrafił gromadzić i porządkować wiedzę,
  • rozumiał swoje uczucia,
  • umiał wyzwolić swój wewnętrzny potencjał,
  • umiał poradzić sobie ze stresem,
  • wykazywał się umiejętnością wytyczania celów i formułowania zadań,
  • wykazywał się umiejętnością planowania, organizacji pracy i zarządzaniem własnym czasem,
  • umiał koncentrować się na własnych priorytetach i zadaniach kluczowych,
  • wykazywał się umiejętnością samokontroli i oceniania rezultatów swojej pracy,
  • umiał aktywnie słuchać,
  • wykazywał się umiejętnością prezentacji własnych przemyślanych opinii,
  • umiał bronić swojego zdania,
  • umiał pracować w zespole,
  • wykazywał kreatywność,
  • rozumiał potrzebę tolerancji i zrozumienia dla innych,
  • wykazywał odpowiedzialność za innych,
  • znał znaczenie koleżeństwa,
  • rozumiał potrzebę współpracy z wychowawcą w celu wzajemnego porozumienia.

W czasie trwania realizacji programu powinny następować pozytywne zmiany w zakresie postaw uczniów, ich umiejętności oraz nawyków.

  1. Sposób realizacji programu adaptacyjnego.
  2. Poznanie budynku szkoły.
    • Oprowadzenie uczniów po budynku szkoły.
  3. Poznanie zasad funkcjonowania szkoły.
    • Zapoznanie uczniów z Regulaminem Szkoły,
    • Zapoznanie uczniów ze Szkolnym Systemem Oceniania,
    • Zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły.
  4. Poznanie wychowawcy.
  5. Poznanie się wzajemne uczniów.
    • Zabawy psychologiczne umożliwiające wzajemne poznanie się,
    • Wyjazd integracyjny klas I,
    • Wycieczki tematyczne oraz wyjścia do teatru, kina, muzeum.
  6. Poznanie się wzajemnie uczniów klas I z uczniami klas starszych.
    • Organizacja tradycyjnych Otrzęsin,
    • Zaangażowanie uczniów klas pierwszych w pracę Samorządu Uczniowskiego.
  7. Poznanie zasad funkcjonowania biblioteki i czytelni szkolnej.
    • Zorganizowanie lekcji bibliotecznej.
  8. Poznanie nauczycieli uczących w klasach pierwszych oraz ich wymagań dydaktycznych.
  9. Spotkanie nauczycieli z uczniami klas pierwszych.
    • Przeprowadzenie sondażowych prac klasowych w celu zapoznania uczniów z metodami pracy i wymaganiami nauczycieli,
    • W pierwszym miesiącu nauki uczniowie klas pierwszych nie mogą otrzymać oceny niedostatecznej, jeśli z danego przedmiotu mają tylko jedną godzinę zajęć edukacyjnych w tygodniu. W wypadku większej niż jedna godzina zajęć edukacyjnych w tygodniu okres ten skraca się do dwóch tygodni.
  10. Poznanie tradycji szkoły.
    • Organizacja tradycyjnych imprez szkolnych: otrzęsiny, andrzejki, mikołajki, dni szkoły, wigilie itp.,
    • Zapoznanie uczniów z historią szkoły,
    • Zapoznacie uczniów z postacią Patrona szkoły.

  1. Celem programu adaptacyjnego – osiągnięcia wychowawcze.

Program adaptacyjny, obok przystosowania ucznia do życia w środowisku szkolnym i zapewnienia w miarę bezstresowego przejścia ze szkoły gimnazjalnej do ponadgimnazjalnej, ma także inne, dodatkowe zadanie. Wszystkie zajęcia i metody stosowane w programie maja doprowadzić do osiągnięcia przez ucznia wielu nowych umiejętności i zachowań.

Treści wychowawcze i osiągnięcia programu adaptacyjnego:

  1. Poznanie budynku szkoły.
    • Poruszanie się po terenie szkoły,
    • Poznanie zasad poruszania się w budynku szkoły i okolicach,
    • Poznanie zasad poruszania się po budynku szkoły w razie zagrożenia, np. pożarowego.
  2. Poznanie zasad funkcjonowania szkoły.
    • Regulaminy szkolne,
    • Poznanie zasad regulaminu szkolnego i jego przestrzegania,
    • Poznanie zasad funkcjonowania sekretariatu szkolnego.
  3. Poznanie wychowawcy.
    • Współpraca z wychowawcą na zasadzie partnerstwa,
    • Znalezienie wspólnej płaszczyzny porozumienia z rówieśnikami.
    • Rozumienie zadań i roli wychowawcy,
    • Rozumienie potrzeby współpracy z wychowawcą w celu wzajemnego porozumienia się.
  4. Poznanie się wzajemne uczniów.
    • Dostrzeganie potrzeby integracji klasy,
    • Kształtowanie postawy otwartej na poznanie innych,
    • Rozumienie potrzeby współpracy z wychowawcą w celu wzajemnego porozumienia się,
    • Uświadomienie znaczenia ośrodków kultury w życiu społecznym i umysłowym człowieka.
  5. Poznanie się uczniów klas pierwszych z uczniami klas pierwszych.
    • Dostrzeganie potrzeby integracji z młodzieżą klas starszych,
    • Kształtowanie umiejętności wspólnego obcowania w grupie,
    • Kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy,
    • Wykazanie możliwości przekazania wielu informacji o szkole poprzez zabawę,
    • Kształtowanie umiejętności organizacyjnych i twórczych,
    • Kształtowanie odpowiedzialności za innych,
    • Kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych,
    • Kształtowanie postawy życzliwości wobec innych w różnych okolicznościach,
    • Uświadomienie sobie znaczenia koleżeństwa;
    • Stworzenie atmosfery życzliwości i poczucia bezpieczeństwa w grupie;
    • Kształtowanie umiejętności organizowania wolnego czasu;
    • Rozumienie potrzeby stosowania różnorodnych sposobów gospodarowania czasem wolnym.
  6. Poznanie zasad funkcjonowania biblioteki i czytelni szkolnej.
    • Kształtowanie umiejętności korzystania z księgozbioru szkolnego,
    • Rozwijanie umiejętności korzystania z książki jako źródła informacji;
    • Rozwijanie umiejętności korzystania z atlasów, encyklopedii, leksykonów oraz prasy specjalistycznej,
    • Wyszukiwanie i analizowanie źródeł wiedzy.
  7. Poznanie nauczycieli uczących w klasach pierwszych oraz ich wymagań dydaktycznych.
    • Możliwość przystosowania programów nauczania do zróżnicowanego poziomu uczniów;
    • Zapewnienie możliwości szybkiego wyrównania różnic w opanowaniu materiału z poszczególnych przedmiotów;
    • Uświadomienie różnic wynikających ze zróżnicowania poziomu nauczania w gimnazjach oraz możliwości szybkiego ich wyrównania;
    • Poznanie zasad oceniania i wymagań obowiązujących w nowej szkole;
    • Kształtowanie postawy koleżeńskiej i życzliwej pomocy wobec uczniów słabszych;
    • Uświadomienie o istnieniu możliwości pomocy w nauce.
  8. Poznanie tradycji szkoły.
    • Poczucie więzi ze społecznością szkolną;
    • Kultywowanie tradycji szkolnej,
    • Wyrabianie poczucia więzi z uczniami szkoły;
    • Kształtowanie postaw patriotycznych;
    • Kształtowanie świadomości znaczenia historii i tradycji w życiu człowieka.

  1. Zadania wychowawcy
  • Przygotowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w życiu szkolnym w warunkach reformy oświaty;
  • Udzielenie uczniowi pomocy w poznaniu samego siebie, własnych predyspozycji i warunków osobistych oraz w rozwijaniu zdolności i zainteresowań;
  • Wsparcie poszukiwań ucznia w sferze systemu wartości, postaw moralnych, celów i zadań życiowych oraz sposobów wyrażania swoich uczuć,
  • Zapoznanie ucznia z dostępnymi narzędziami i technikami samokształcenia się i samodoskonalenia;
  • Ułatwienie uczniowie zrozumienia mechanizmów i zasad współżycia społeczności szkolnej;
  • Rozwijanie współpracy z rodzicami i instytucjami wychowawczymi;
  • Pobudzanie zainteresowania uczniów w podejmowaniu działalności społecznej na terenie szkoły;
  • Zachęcanie uczniów do włączenia się w prace organizacji szkolnych i pozaszkolnych współpracujących ze szkołą.